راهنمای جامع تنظیمات اینستاگرام (تنظیمات مخصوص به هر قسمت)

آنچه در این پست میخوانید

از آنجایی که روزانه به تعداد کاربران اینستاگرام اضافه می‌شود، طبق نیازهای ایجاد شده، تنظیمات جدید با آپدیت‌های جدید، روانه این اپلیکیشن می‌شود. با این حال لازم است پا به پای به روز شدن این نرم افزار پیش رفت تا بتوان از امکاناتی که در تنظیمات اینستاگرام اعمال می‌شود، به خوبی استفاده کرد.

همواره امکاناتی که اضافه می‌شوند، برای کارایی ساده‌تر این برنامه هستند و نیاز روز کاربران، زمینه ایجاد آنها را فراهم کرده است. در این مقاله قرار است تنظیمات اینستاگرام را به طور کامل و جامع توضیح دهیم تا حتی کارایی گزینه‌هایی که با آنها آشنا نیستید را نیز یاد بگیرید. با ما همراه باشید.

اینستاگرام در آیفون

قسمت‌های مختلف تنظیمات اینستاگرام

بعد از ساخت اکانت اینستاگرام و پیش از آنکه شروع کنیم به بررسی تنظیمات، بهتر است قسمت‌های مختلف را بشناسیم تا حین آموزش بهتر متوجه کاربرد و نیاز تغییر تنظیمات باشیم.

در اصل وقتی وارد برنامه اینستاگرام می‌شویم، 5 قسمت در پایین برنامه به عنوان تب‌های اصلی خواهیم داشت. به ترتیب آنها را معرفی خواهیم کرد.

پروفایل اینستاگرام

گزینه اول؛ feed

این قسمت، اولین بخشی است که با ورود به برنامه اینستاگرام خود خواهید دید. در واقع صفحه اصلی اینستاگرام این قسمت است که آیکون آن به شکل خانه است و در آن می‌توانید پست‌های جدید فالوورها و خودتان را مشاهده کنید. البته در گذشته پست‌ها بر اساس تاریخِ انتشار، دیده می‌شدند اما حالا بر اساس الگوریتم‌های اینستاگرام دیده می‌شوند. علاوه بر این مورد، گزینه‌های دیگری را در این صفحه خواهید داشت که شامل موارد زیر می‌شود:

  • آیکون + در قسمت بالا سمت راست برای ارسال پست جدید گذاشتنِ عکس یا ویدئو در نظر گرفته شده است. در واقع امکان پست گذاشتن برای شما در این قسمت فراهم است.
  • آیکون دایرکت‌ها در قسمت بالا سمت راست برای برقراری ارتباط به صورت خصوصی با کاربران دیگر وجود دارد.
  • قسمت پایین دایرکت و لوگوی اینستاگرام قسمتی برای مشاهده استوری‌های افرادی که دنبال می‌کنید مشخص شده که برای مشاهده فقط کافی‌ست روی آن کلیک کنید. در صورتی که چند استوری پشت سر هم باشد می‌توانید با کلیک کردن روی چپ یا راست گوشی آنها را ببینید. وقتی می‌خواهید مدت زمان بیشتری تصویر را نگاه کنید فقط باید انگشتتان را روی صفحه نگه دارید.

گزینه دوم؛ Explore

آیکون دوم از سمت چپ، اکسپلور در اینستاگرام است و برای پیدا کردن پیج‌های مورد نظر استفاده می‌شود. برای این منظور باید پیج مورد نظر را در قسمت مشخص شده جستجو کرد.

علاوه بر این می‌توان در این قسمت تصاویر و ویدیوهایی که در صفحات عمومی وجود دارد را دید. البته پست‌هایی که در این نتایج دیده می‌شود بر اساس الگوریتم‌های تعیین شده برای اینستاگرام است. در این قسمت، بر اساس گزینه‌های زیر که می‌توان نتیجه مورد نظر برای جستجو را داشت:

  • People: جستجو بر اساس اشخاص معروف و صفحات افراد انجام خواهد شد
  • Tags: برای جستجو بین هشتگ‌های مشخص شده انجام می‌شود
  • Place: بر اساس موقعیت مکانی صورت می‌پذیرد
  • Top: با در نظر گرفتن تمام موارد از جمله موقعیت مکانی، اشخاص و هشتگ‌ها موارد نشان داده می‌شوند

گزینه سوم؛ +

موردی که دقیقا در وسط تب‌های پایینی قرار دارد و با علامت “+” مشخص شده است، برای ارسال پست‌های جدید در پیج است. می‌توانید هر عکس یا ویدئویی را از گالری خود انتخاب کنید و آنرا به عنوان پست جدید انتشار دهید.

در ضمن می‌توانید از دوربین اینستاگرام برای ویدئو یا عکس نیز استفاده کنید. Boomerang و Layout از جمله برنامه‌های کاربردی رسمی برای اینستاگرام هستند که می‌توانید از آنها برای اعمال تغییرات روی عکس و ویدئو استفاده کنید.

البته برای اینکه بتوانید چند تصویر یا ویدئوی پشت سر هم در یک پست داشته باشید فقط باید Select Multiple را انتخاب کنید. این گزینه به شکل یک آیکون مربعی شکل کوچک دیده می‌شود.

گزینه چهارم؛ مدیریت اعلان‌ها

از سمت راست دومین آیکون که به شکل قلب دیده می‌شود برای مدیریت اعلان‌ها در تنظیمات ایستاگرام در نظر گرفته شده است. در این بخش دو قسمت زیر را می‌بینید:

  • Following: اطلاعاتی در رابطه با فعالیت‌های اینستاگرامی کاربرانی که دنبال می‌کنید را در اختیارتان قرار می‌دهد
  • You: برای مشاهده لایک‌ها، کامنت‌ها و درخواست‌های دوستی که برای شماست، در نظر گرفته شده است

در این قسمت‌ها اگر اتفاق جدید دریافت شود، آیکون قلبِ این قسمت، برای شما اعلانی قرمز رنگ نشان می‌هد و شما را مطلع می‌کند.

گزینه پنجم؛ تنظیمات شخصی در تنظیمات اینستاگرام

اولین گزینه در قسمت پایین از سمت راست برای تنظیمات کلی پیج در نظر گرفته شده است. در قسمت بالای این صفحه تعداد پست‌های پیج (Posts)، تعداد دنبال کننده‌های پیج‌تان (Followers) و تعداد دنبال شونده‌ها یا افرادی که دنبال می‌کنید (Following) را خواهید دید. اما هر یک از قسمت‌های دیگر جزئی از تنظیمات پیج هستند و نیاز به توضیح کاملی دارند که لازم است به صورت مجزا به آنها بپردازیم.

تنظیمات مربوط به پروفایل اینستاگرام

وقتی به قسمت مربوط به تنظیمات شخصی وارد شوید، گزینه Edit your Profile را دارید که به منظور تغییرات زیر باید به این قسمت رجوع کنید.

ویرایش پروفایل

تنظیمات اینستاگرام برای تغییر عکس

برای تغییر عکس باید وارد قسمت Change profile photo شوید. چند راه برای تغییر عکس خواهید داشت:

  • عکس از فیس بوک (Import From Facebook)
  • عکس از توییتر (Import From Twitter)
  • انتخاب عکس مورد نظر از طریق گالری یا گرفتن عکس جدید (New Profile Photo)

با فیلترهایی که برای درج عکس پروفایل در اینستاگرام در نظر گرفته شده است، می‌توانید زیبایی و تنوع جالبی را برای پروفایلتان ایجاد کند.

گزینه remove profile photo نیز برای زمانی است که بخواهید عکس پروفایل را به طور کامل حذف کنید.

تغییر نام در اینستاگرام

در همین صفحه، در قسمت Name می‌توانید نامی که زیر پروفایلتان دیده می‌شود را تغییر دهید. اگر پیج‌تان به منظور کسب و کار است، بهتر است نام آنرا مناسب و مربوط انتخاب کنید.

تغییر نام کاربری در اینستاگرام

در قسمت UserName می‌توانید آیدی یا نام کاربری مورد نظر خود را برای پیج درج کنید. یوزرنیم کاملا خصوصی است و نمی‌توان گزینه‌هایی شبیه به هم را برای دو پیج انتخاب کرد.

درج لینک در اینستاگرام

در صورتی که آدرس سایت یا آدرس کانال تلگرام خود را بخواهید در اینستاگرام روی صفحه خود داشته باشید تا دیگران را از آن مطلع کنید، باید در قسمت Website آدرس سایت یا لینک کانال تلگرام خود را قرار دهید.

بهتر است این گزینه معمولا برای کسب و کارهای مختلف وجود داشته باشد تا اعتبار، تعداد کاربران و احساس امنیت نسبت به پیج را برای آنها ایجاد کند.

بیوگرافی در اینستاگرام

به عنوان متنی زیر اسم، برای شرح حال پیج، نوشتن Bio خیلی مهم است. به ویژه اگر قصد کسب و کار دارید باید از جملاتی جذاب اما با تعداد کاراکترهای مشخص آنرا پر کنید.

این موارد در پروفایل شما دیده خواهند شد اما در این قسمت از تنظیمات پروفایل، موارد دیگری وجود دارند که بهتر است آنها را نیز تکمیل کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که کاربرانِ دیگر، آنها را نمی‌بینند. این قسمت تحت عنوان Private Information از قسمت دیگر مجزا شده است و شامل مواردی می‌شود که نام خواهیم برد.

درج ایمیل آدرس با استفاده از تنظیمات اینستاگرام

برای اینکه بتوانید اطلاعات اینستاگرام خودتان را در گوشی یا ابزار دیگر داشته باشید یا حتی امنیت اینستاگرام خود را ارتقا دهید، بهتر است گزینه E-mail Address را با آدرسی که مورد نظر است پر کنید.

به ویژه افرادی که با شماره تلفن وارد شده‌اند، بهتر است این قسمت را حتما با ایمیل آدرس خود پر کنند. در صورتی که نیاز به بازیابی اکانت اینستاگرام وجود داشته باشد، داشتن ایمیل و رمز آن، می‌تواند راه حل موثری باشد.

درج شماره تلفن همراه در اینستاگرام

این مورد برای افرادی که با ایمیل وارد شده‌اند لازم است با شماره تلفن همراه به همراه کد کشور، تکمیل شود. برای بازیابی رمز عبور یا فعال کردن در محیط ویندوز ممکن است این مورد به کار برده شود.

تعیین جنسیت در اینستاگرام

گزینه Gender برای تعیین جنسیت در نظر گرفته شده است. چند گزینه در این قسمت مشخص است که گزینه مناسب را می‌توانید انتخاب کنید.

در صورتی که تغییر جدیدی در این قسمت‌ها اعمال کردید و قصد ثبت آنها را دارید، لازم است پیش از خارج شدن تیک بالا سمت راست را بزنید.

گزینه‌های ابتدایی تنظیمات اینستاگرام

با ورود به سه نقطه گزینه‌های زیر را خواهید دید:

  • Archive: برای مشاهده پست‌های مختلف یا استوری‌هایی که تا حالا داشتید
  • Nametag: برای ساخت بارکد مخصوص پیج که با اسکن آن می‌توانند وارد پیج شوند
  • Saved: برای مشاهده تمام پست‌هایی که ذخیره کرده‌اید
  • Close friends: افزودن دوستان به لیست و مشاهده استوری‌های پیج
  • Discover people: یافتن افرادی که اینستاگرام دارند و شماره آنها رو آن فعال است

تنظیمات مربوط به پیج اینستاگرام

وقتی در اینستاگرام خود وارد اولین گزینه‌ی پایین از سمت راست شوید، در واقع در محیطی هستید که تقریبا تمام تغییرات پیج خود را می‌توانید اعمال کنید. در قسمت بالای این صفحه، سه نقطه (option) را می‌بینید که با ورود به آن ابتدا گزینه‌هایی که معرفی شد را می‌بینید و در قسمت پایین تنظیمات اساسی را در Setting برای پیج خود خواهید داشت که هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

تنظیمات اینستاگرام

گزینه Invite Friends در تنظیمات اینستاگرام برای دعوت از دوستان

با ورود به قسمت تنظیمات اینستاگرام اولین گزینه‌ای که دیده می‌شود، مخصوص دعوت از دوستان از طریق مختلف است. سه راه برای این منظور وجود دارد:

  • گزینه Invite Facebook Friends برای افرادی که از طریق اکانت فیس بوک به اینستاگرام متصل شده‌اند این امکان را می‌دهد تا از دوستان فیس بوک خود دعوت کنند تا در اینستاگرام عضو شوند یا آنها را داشته باشند.
  • گزینه Invite Contacts نیز برای دعوت از دوستانی است که شماره آنها در گوشی ذخیر شده است. البته باید شماره تلفن همراهتان را ثبت کرده باشید تا این گزینه فعال باشد.
  • گزینه Invite Friends برای دعوت از دوستان از طریق ایمیل یا اپیلیکیشن‌های دیگر در نظر گرفته شده است. از این طریق می‌توان سایر دوستان را به داشتن اینستاگرام دعوت کرد.

قسمت Follow people برای دنبال کردن پیج‌ها

در این قسمت از تنظیمات اینستاگرام، افرادی که در اینستاگرام عضو هستند را می‌توان پیدا کرد و برای آنها درخواست فرستاد. اما برای این منظور هم روش‌های زیر در نظر گرفته شده است:

  • در گزینه Facebook Friends می‌توانید دوستان خود در فیس بوک که اینستاگرام دارند را پیدا کرده و فالو کنید.
  • در قسمت Contacts در صورتی که شماره همراه افرادی را ذخیره داشته باشید که اینستاگرام آنها روی شماره همراه‌شان فعال است، طی اسکنی که انجام می‌شود، لیستی از آنها نشان داده می‌شود. در صورت تمایل نیز می‌توانید به آنها درخواست فالو بفرستید.

تنظیمات مربوط به حساب کاربری در قسمت Account

بعد از قسمت‌هایی که برای داشتن فالورها و دعوت از آنها در تنظیمات اینستاگرام مشخص شده است، گزینه‌هایی برای تنظیمات کلی برای حساب کاربری‌تان وجود دارد. این قسمت شامل بخش‌هایی است که می‌توانید تغییراتی در شماره تماس، عکس پروفایل، نام کاربری، نام، لینک سایت و… را اعمال کنید.

تنظیم تصاویر مربوط به شما در قسمت Photos of You

برای اینکه پست‌هایی که دیگران در آنها شما را منشن یا تگ کرده‌اند به صورت دلخواه نمایش داده شوند، باید به این قسمت مراجعه کنید.

حالت پیش فرضی که برای این قسمت در نظر گرفته شده است، به صورت اتوماتیک هر تصویری که به شما مربوط باشد را در صفحه‌تان نشان خواهد داد. اما برای اینکه این تصاویر را نداشته باشید فقط کافی است حالت Automatic آنرا غیر فعال کنید.

ارسال ناتیفیکیشن‌ها Push Notification

این گزینه به عنوان خبررسان برای زمان‌هایی است که برای پست شما کامنت یا لایک، درخواست فالو و… ارسال شود. در صورتی که تمایل نداشته باشید برخی از موارد برای شما اعلام شوند میتوانید آنها را از این قسمت غیر فعال کنید.

  • pause all: برای متوقف کردن همه اعلان‌ها مربوط به پیج
  • posts,stories and comments: کنترل هر مورد برای نمایش یا عدم نمایش در بالای گوشی
  • following and followers: تنظیم دریافت یا عدم دریافت اطلاعات در مورد دنبال کننده‌ها و دنبال شونده‌ها بالای گوشی
  • direct message: برای تنظیم نمایش یا عدم نمایش پیام‌های دایرکت بالای گوشی
  • live and IGTV: نمایش یا عدم نمایش اعلانات مربوط به لایو یا IGTV به صورت مجزا
  • email and sms: کنترل اعلان‌های ارسالی به ایمیل و اس‌ام‌اس

تنظیمات مربوط به حریم خصوصی اکانت در قسمت Privacy

برای اینکه تنظیمات دقیق‌تری برای اکانت خود داشته باشید باید وارد این قسمت شوید. در این قسمت گزینه‌های مختلفی وجود دارد که باید هر یک را مجزا بررسی کرد.

1. تنظیمات کامنت‌ها Comments

یکی از گزینه‌های کاربردی که به تازگی به اینستاگرام اضافه شده است، قسمت کامنت در تنظیمات است. در این قسمت می‌توانید کامنت‌های پیج خود را ببندید. علاوه بر این مورد این امکان را خواهید داشت که برخی از کامنت‌ها را پاک کنید یا برخی از کلمات خاص را در آنها به عنوان کلمات سانسور شده مشخص کنید تا به صورت خودکار برای هیچکس نشان داده نشوند. این مورد برای پیشگیری از توهین، ناسزا، حرف‌های سیاسی و… کاربرد خوبی دارد.

  • گزینه Block Comments From برای افزودن آیدی پیج مورد نظر به منظور بلاک کردن کامنت از طرف او
  • گزینه Hide Offensive Comments برای سانسور کردن

2. تگ‌ها

تنظیمات مربوط به tags را در این قسمت دارید. می‌توانید مشخص کنید در قسمت مربوط به تگ‌های پیج شما، کدام موارد نشان داده شوند یا نشان داده نشوند.

3. تنظیمات مربوط به استوری در اینستاگرام

در قسمت Story Setting می‌توانید مشخص کنید کدام یک از فالورهایتان بتوانند آنها را ببینند یا در مورد آنها نظر بدهند.

  • در صورتی که تمایل داشته باشید برخی از افراد استوری‌های شما را نبینند فقط کافی است اکانت آنها را در این قسمت اضافه کنید.
  • 24 ساعت یک استوری در صفحه شما وجود خواهد داشت که بعد از آن اتوماتیک حذف می‌شود. در صورت تمایل به ذخیره آن باید گزینه Save Shared Photos را انتخاب کنید.
  • گزینه Allow Sharing اجازه اشتراک گذاری استوری در قالب پیام را به سایرین می‌دهد.
  • Allow Message Replies برای اینکه مشخص کنید چه کسانی بتوانند برای استوری شما کامنت بگذارند را مشخص می‌کند.

4. تنظیمات Activity status

این گزینه تقریبا برای خیلی از افراد به کار می‌رود. در این قسمت می‌توانید تنظیم کنید در صورتی که در اینستاگرام آنلاین بودید، به سایر افراد نشان داده نشود.

5. خصوصی یا عمومی بودن اکانت Account privacy

زمانی که قصد خصوصی سازی پیج را داشته باشید، می‌توانید این گزینه را فعال کنید. از این طریق فقط فالورهایتان می‌توانند به پست‌های پیج و سایر اطلاعات پیج شما دسترسی داشته باشند.

در این صورت باید برای اینکه پیج شما را ببینند و فالو کنند، به شما درخواست بفرستند و بعد از اینکه شما آنها را پذیرفتید می‌توانند صفحه شما را داشته باشند.

6. کاربران مسدود شده در Blocked privacy

برای مشاهده لیستی از پیج‌هایی که بلاک کرده‌اید باید به این قسمت مراجعه کنید. البته این لیست به شما کمک می‌کند تا در صورت لزوم آنها را بتوانید از مسدود بودن خارج کنید.

7. Close friends

می‌توانید در این قسمت دوستانی که می‌خواهید استوری‌های پیج‌تان را ببینند مشخص کنید.

8. کاربران در Accounts you follow

برای اینکه لیستی از اکانت‌هایی که فالو می‌کنید داشته باشید می‌توانید به این قسمت نیز وارد شوید.

تنظیمات مربوط به امنیت در قسمت Security

با ورود به این قسمت چند گزینه برای اعمال تغییر و تنظیمات اینستاگرام به شکل دلخواه را خواهید داشت:

  • رمز یا password در این قسمت قابل تغییر است. این بخش سه فید دارد که ابتدا باید رمز فعلی را وارد کنید، سپس رمز جدید و مجدد تکرار رمز جدید تا تغییرات مورد نظر اعمال شود.
  • قسمت Two-factor authentication برای تعیین هویت دو عاملی است که با فعالسازی آن رمز عبور دو مرحله‌ای خواهد شد که امنیت پیج را بالا می‌برد.
  • گزینه Access data برای بررسی فعالیت‌هایی که انجام داده‌اید قرار دارد.
  • قسمت Download data برای ذخیره یک کپی از آنچه که در اینستاگرام به اشتراک گذاشته‌اید در ایمیل در نظر گرفته شده است.
  • گزینه Clear search history نیز برای پاک کردن سابقه جستجو وجود دارد.

گزینه Ads در اینستاگرام

تبلیغات در اینستاگرام (که فعلا در ایران فعال نیست!). این گزینه برای پیج‌های فروشگاهی خیلی گزینه مهمی است. در این قسمت می‌توان عملکردهای تبلیغاتی پیج را مشاهده کرد.

تنظیمات مربوط به حساب کاربری در قسمت Accounts

  • saved: مشاهده و مدیریت پست‌هایی که ذخیره کرده‌اید
  • Close friends: افزودن لیستی از دوستان برای استوری
  • language: برای تغییر زبان برنامه است که خوشبختانه زبان فارسی نیز به آن اضافه شده است
  • Contacts Syncing: برای فعال یا غیرفعال سازی دسترسی به مخاطبین طی آپدیت‌های بعدی است
  • Linked accounts: برای متصل کردن حساب‌های کاربری در سایت یا سایر اپیلیکیشن‌ها به اینستاگرام
  • Cellular Data Use: از آن به منظور صرفه جویی در حجم مصرفی داده می‌توان استفاده کرد منتها بارگیری تصاویر و به ویژه ویدئوها ممکن است زمان بیشتری لازم داشته باشند
  • Original posts: کنترل ذخیره پست‌های آپلود شده
  • Request verification: درخواست راستی آزمایی برای فعال‌سازی تیک آبی اینستاگرام
  • Post you’ve liked: مشاهده پست‌هایی که لایک کرده‌اید
  • Switch to: برای تغییر اکانت شخصی به اکانت بیزینسی

راهنمایی با Help در تنظیمات اینستاگرام

در صورتی که مشکلی برای پیج ایجاد شده باشد، در این قسمت می‌توانید گزارش دهید. حتی برای دریافت راهنمایی برای اینستاگرام نیز باید به این قسمت مراجعه کنید.

About اینستاگرام

برای اینکه اطلاعات جامعی در رابطه با اپلیکیشن اینستاگرام داشته باشید، لازم است به این قسمت مراجعه کنید.

گزینه Theme برای حالت تاریک

برای فعال یا غیر فعال کردن حالت تاریک باید به گزینه Theme بروید و گزینه Dark Theme را فعال کنید.

افزودن حساب در اینستاگرام در قسمت Add account

برای اینکه حساب کاربری جدیدی در اینستاگرام داشته باشید، لازم است اکانت جدیدی در این قسمت ایجاد کنید. با انتخاب گزینه Add account فقط باید تمام مراحلی که برای ایجاد حساب طی می‌کنید را انجام دهید.

خروج از اینستاگرام Log out

در صورتی که قصد خروج از اینستاگرام را داشته باشید لازم است گزینه Log out را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که حساب کاربری شما به طور کامل حذف نمی‌شود و فقط از برنامه خارج شده‌اید. با وارد کردن مجدد نام کاربری و رمز عبور می‌توانید وارد پیج خود شوید.

خروج از تمام اکانت‌های اینستاگرام

برای این منظور باید وارد گزینه Log out all accounts شوید تا بتوانید از تمام اکانت‌هایی که روی اپلیکیشن دارید، خارج شوید.البته برای ورود مجدد باید حتما نام کاربری اکانت‌ها و رمز آنها را داشته باشید.

جمع‌بندی

تنظیمات اینستاگرام با گزینه‌هایی که بیان شد قابل اعمال هستند. در نظر داشته باشید که این موارد طبق نیازهای موجود کاربران مشخص شده‌اند و با به روز رسانی‌های جدید، گزینه‌های دیگری نیز اعمال خواهند شد.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

۱۱ روش برای افزایش تعامل اینستاگرام در سال ۲۰۲۱

آنچه در این پست میخوانید روش اول بهترین زمان پست گذاری خود را کشف کنیدروش دوم با استیکرهای استوری اینستاگرام…

بیشتر بخوانید

۲۲ تا از بهترین اپلیکیشن های ویرایش ویدیو در سال ۲۰۲۱

آنچه در این پست میخوانید ۱- چند اپلیکیشن برای ویرایش های سریعتر و راحت تراپلیکیشن هایی برای ویرایش های حرفه…

بیشتر بخوانید

۵ حقیقت درباره الگوریتم اینستاگرام

آنچه در این پست میخوانید آیا آماده اید که فرق واقعیت و دروغ را در مورد الگوریتم اینستاگرام بفهمید؟واقعیت اول:…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *