آنالیز رقبا در اینستاگرام

آنالیز رقبا در اینستاگرام

اگر قصد دارید جایگاه برند خود را در اینستاگرام مشخص کنید، حتما باید رقبا را آنالیز کنید. این آنالیز میتواند برای شما مزایای بی شماری داشته باشد. یکی از این مزایا اینکه، شما میتوانید یک قدم از رقیب تان جلوتر باشید و با شناسایی فعالیت های او متوجه شوید چه عواملی برای او موثر واقع میشود و چه عواملی نمیتواند موثر باشد.

 

با آنالیز رقبا در اینستاگرام شما می توانید:

– نیاز ها و شکاف های موجود در بازار را کشف کنید

– روی شکاف های موجود تمرکز کنید

– محصولات و خدمات جدیدی ارائه دهید

– روند بازار اینستاگرام را تشخیص دهید

– به بهترین شکل بازاریابی کنید و بفروشید

” محصول و خدمات خود را به شیوه ای منحصر به فرد ارائه دهید. حواستان به کارهای رقبا باشد ولی اجازه ندهید اینکار تمرکز شما از کارتان را از بین ببرد. – آن پازیر – مالک سبدهای هدیه بابانوئل”

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا به شما بگوییم که آنالیز و تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام چگونه میتواند باعث موفقیت شما باشد.

 

در این مقاله یاد میگیرید:

1- آنالیز رقبا در اینستاگرام به چه معناست؟

2- چرا تحقیق درباره رقبا اهمیت دارد؟

3- پنج مزیت تجزیه و تحلیل رقبای شبکه های اجتماعی در اینستاگرام

4- معیارهایی که هنگام اجرای آنالیز در اینستاگرام باید در نظر گرفته شود.

5- حوزه پیشرفت خود را شناسایی کنید.

 

1- آنالیز رقبا در اینستاگرام به چه معناست؟

با تعریف آنالیز رقبا در اینستاگرام شروع کنیم، اصلا آنالیز یا تجزیه تحلیل رقبا یعنی چی؟

آنالیز رقبا یا تحقیق در مورد رقبا، شاخه ای از تحقیقات استراتژیک که در جمع آوری اطلاعات درباره برندهای رقیب، تخصص دارد.

شما توسط این ارزیابی می توانید چیزی که محصول یا خدمات شما را منحصر بفرد می کند را تشخیص دهید که در نتیجه آن میتوانید نتیجه بگیرید که برای بازار موردنظرتان چه ویژگی هایی باید در نظر بگیرید. شما با آنالیز و بررسی مداوم اکانت های اینستاگرام رقبایتان قادر خواهید بود با رفتار و سیاست های کاری آنها آشنا شوید و اقدامات آینده آنها را به راحتی پیش بینی کنید و همیشه یه گام جلوتر از بقیه باشید.

 

2- چرا تحقیق درباره رقبا اهمیت دارد؟

تحقیق درباره رقبا از این نظر حائز اهمیت است که شما با این تکنیک میتوانید متوجه شوید که چه تهدیدی برای جنبه مالی شما در کمین است.

اولین گام برای ایجاد مزیت های رقابتی چه در فیس بوک و اینستاگرام و یا حتی خارج از همه اینها، در سئو و ppc ، این است که باید بدانید ” رقیب شما کیست؟ ”

سه نوع رقابت وجود دارد:

– مستقیم: مشاغلی که همان کالا یا خدماتی که شما انجام میدهید را به صورت “مستقیم” به بازار عرض میکنند.

برای مثال اکانت های اینستاگرام زیر را درنظر بگیرید. فعالین مشترک هر دو صفحه در زمینه “گل” است.

@theflowerseekers

@mossandstonefloraldesign

florists-1

– غیر مستقیم: مشاغلی که محصولات یا خدمات را به صورت غیر مستقیم و یا جایگزین میفروشند.

برای مثال: اگر صاحب نانوایی هستید، رقیب غیرمستقیم شما ممکن است یک رستوران باشد.

– تازه واردان بازار: شما نمیتوانید آینده را پیش بینی کنید ولی با آنالیز رقابت های فعلی و آینده خودتان، میتوانید به روز باشید.

 

3- پنج مزیت تجزیه و تحلیل رقابتی شبکه های اجتماعی در اینستاگرام

آنالیز رقبای اینستاگرام در کوتاه مدت و بلند مدت برای برند شما بسار مفید واقع خواهد شد.

با جمع آوری اطلاعات رقابتی شما قادر خواهید بود بدانید محصول یا خدمات خود را در کجای بازار عرضه کنید.

رقابت در شبکه های اجتماعی درست مثل شنا کردن در اقیانوس قرمز است، که میتواند بسیار چالش برانگیز باشد ولی با نگاه دقیق به همه زوایای رقبای خود میتوانید وارد اقیانوس آبی شوید.

(اقیانوس قرمز در تجارت به معنای بازار رقابتی و بازار شناخته شده است. اقیانوس آبی به معنای بازار غیر رقابتی و بی دردسر است.)

در اینجا 5 مزیت آنالیز شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام شرح داده میشود.

1) درک مخاطب

باید بدانید مخاطبان شما چه محتواهایی را دوست دارند و مایل به مصرف آن هستند.

2) پیدا کردن جایی که مخاطبان شما وقت میگذرانند

مخاطبان شما وقت زیادی صرف تماشای پست ها میکنند یا استوری ها می نمایند. اینکه بدانید مخاطبانتان بیشترین زمانشان را کجا صرف میکند میتواند به شما امتیاز بالاتری نسبت به رقیبانتان بدهد. پس بر روی این ویژگی های اینستاگرام تمرکز کنید.

به یاد داشته باشید که 52% استوری ها از ویدیوها تشکیل شده است که همین امر باعث شده که صاحبان این اکانت ها از امتیازات بالایی برخوردار شوند.

آمار استوری

3) یافتن فرصت های جدید

در حین آنالیز رقبای اینستاگرام بر روی نقص های رقبا تمرکز داشته باشید.

منظور از شکاف ها چیست؟ شاید محتوای رقبای شما کمی خشک است و یا دیدگاه های کاربران را پاسخ نمی دهند و یا اینکه آنها خیلی کم پست میگذارند. شما همچنین میتوانید زوایای مختلف استوری آن ها را بسنجید و تجربیات شخصی خود را به آن اضافه کنید و بعد منتشر کنید.

به عنوان مثال فیلمبرداری از پشت صحنه کار شما میتوانید شخصیت منحصر بفرد و ارزش برند شما را به نمایش بگذارد.

4) ساخت محتوای بهتر

وقتی به محتوای خود و رقیب تان توجه کنید میتوانید نقاط ضعف آن ها را شناسایی کنید و با استفاده از استراتژی محتوا، بر روی ساخت محتوای بهتر تمرکز کنید.

با الهام گرفتن از بقیه خلاقیت شما بالاتر میرود.

5) بازی با ویژگی های اینستاگرام

قسمت جالب توجه در کار بر روی یک استراتژی بخش تست کردن است. ویژگی های مختلف را تست کنید تا از درست یا نادرستی آن باخبر شوید.

به عنوان مثال، مدتی روی Reels کار کنید و بعد چند روز ببینید این محتوا برای شما بازدهی بالایی دارد یا نه، اگر نداشت میتوانید این استراتژی را به کل کنار بگذارید.

بازی با ویژگی های مختلف اینستاگرام میتواند بازدهی برند شما را چندین برابر کند.

 

4- معیارهایی که هنگام اجرای آنالیز رقابتی در اینستاگرام باید در نظر گرفته شود.

فالوور ها: تعداد فالوور نشان دهنده ثبات برند شماست. داشتن ثبات برای اینکه به چشم مشتریان بیایید بسیار ضروری است.

پست ها: تعداد پست ها نیز معیار بسیار جالبی است میتوانید متوجه شوید رقبا چقدر پست ارسال میکنند و تقویم محتوا گذاری خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

لایک ها: همه برای گرفتن لایک عجله میکنند ولی چرا؟ لایک کردن پست نشان دهنده خاص بودن آن است. همچنین لایک کردن مخاطبان به شما حس موفقیت را تزریق میکند این نشان میدهد شما باید همان اقدامات خاص را دوباره تکرار کنید تا مورد توجه قرار بگیرید.

نظرات: نظرات نشان دهنده بازخورد پست است. براساس نظرات، میتوانید از جذابیت محتوا باخبر شوید.

تعامل: کاهش تعامل یک پیج، می تواند یک هشدار برای صاحب برند باشد. هشداری برای جلوگیری از پایان اعتبار برند.

میزان تعامل: یعنی اینکه به طور کلی مخاطبان چقدر با محتوا ارتباط برقرار می کنند

سرعت تعامل : نشان دهنده تعداد واکنش های موجود در زمان های مختلف در صفحه است.

هشتگ ها: ببینید پرکاربردترین هشتگ های رقبا چه هشتگ هایی هستند.

 

 5- حوزه پیشرفت خود را شناسایی کنید.

بعد از آنالیز رقبا در اینستاگرام شما هم اکنون درک بهتری از ایده رقبا دارید. تمامی این اطلاعات را در نظر بگیرید و با استفاده از تمامی این ها حوزه پیشرفت خود را شناسایی نمایید.

 

حرف آخر

وقتی صحبت از آنالیز اینستاگرام به میان می آید باید تعامل در شبکه های اجتماعی مهمترین هدف شما باشد. اینگونه میتوانید چندین گام از رقبای خود جلوتر باشید که این بزرگترین عامل پیشرفت شما میباشد.

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

۱۱ روش برای افزایش تعامل اینستاگرام در سال ۲۰۲۱

آنچه در این پست میخوانید روش اول بهترین زمان پست گذاری خود را کشف کنیدروش دوم با استیکرهای استوری اینستاگرام…

بیشتر بخوانید

۲۲ تا از بهترین اپلیکیشن های ویرایش ویدیو در سال ۲۰۲۱

آنچه در این پست میخوانید ۱- چند اپلیکیشن برای ویرایش های سریعتر و راحت تراپلیکیشن هایی برای ویرایش های حرفه…

بیشتر بخوانید

۵ حقیقت درباره الگوریتم اینستاگرام

آنچه در این پست میخوانید آیا آماده اید که فرق واقعیت و دروغ را در مورد الگوریتم اینستاگرام بفهمید؟واقعیت اول:…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *