۱۴ روش موثر برای جذب فالوور در اینستاگرام

پیشرفت کسب و کار

از ایجاد سرگرمی و دادن اطلاعات به مخاطب گرفته تا افزایش محبوبیت، کسب شهرت، افزایش درآمد و همه و همه، انگیزه‌­های کافی برای جذب فالوور بیشتر در فضای مجازی و مخصوصا پیج اینستاگرام به شمار می‌روند.
حالا این سوال پیش می‌آید که چگونه جذابیت‌هایی ایجاد کنیم تا مخاطبین در بین پیج­‌های مشابه، ترجیح دهند جزء فالوورهای پیج ما باشند. طوری که پیج اینستاگرام ما را با علاقه دنبال کنند و به این راحتی­‌ها حاضر به ترک آن نباشند.

در ادامه به بررسی چند راهکار عالی و کاربردی خواهیم پرداخت که کمک بزرگی برای تمام افرادی که خواهان افزایش فالوور هرچه بیشتر هستند خواهد کرد.

1. اهمیت به جلوه‌های بصری و ظاهر صفحه 

مخاطب با اولین برخورد با هر پیج اینستاگرامی قبل از هر چیز، درگیر ظاهر پیج می‌شود. ظاهر پیج شامل تم پست‌ها، هایلایت‌های استوری و همینطور بیو است.

تم پست‌ها

انتخاب عکسها و رنگهای مناسب در تصاویر به­‌کار برده شده و همینطور چیدمان آنها در پیج می­تواند تمی جذاب ایجاد کند.
حتی باعث می‌شود مخاطب را بیشتر به دنبال خود ببرد تا جایی که وقت بیشتری را صرف دیدن تصاویر کند بدون اینکه متوجه گذشت زمان باشد.

هایلایت‌های استوری

از آنجایی که هایلایت‌های استوری دارای عناوینی هستند که ممکن است سریعتر مخاطب را جذب کنند و اطلاعات سریعتری را منتقل کنند؛ باید موارد زیر را برای آنها حتما در نظر گرفت:

  • استوری‌ها و محتواهای‌شان جذاب و مفید باشند
  • نحوه­‌ی چیدمان آنها مهم است
  • انتخاب کاور مناسب و باسلیقه برای آنها جلوه بیشتری ایجاد می‌کند

بیو پیج

در قسمت بیو قرار است با چند عبارت کوتاه صفحه­‌ی اینستاگرامی را که مخاطب به آن رجوع کرده معرفی کنیم و با دادن اطلاعات کلی، وی را با اهداف پیج آگاه کنیم.
پس بهتر است مطالب این قسمت در عین حال که بسیار کوتاه و مختصر است؛ کامل، جامع، مفید و از همه مهمتر واقعی باشند. بیو باید شامل موارد کوتاهی مانند گزینه‌های زیر باشد:

  • نام پیج
  • توضیح کامل و کوتاهی در مورد حوزه­‌ی فعالیت و کاری پیج
  • اطلاعات در مورد آدرس محل کار که برای پیج های بیزینسی ممکن است
  • راه‌­های ارتباطی مثل شماره تماس، آیدی تلگرام، آدرس سایت و…

آدرس محل کار برای ایجاد حس اعتماد بیشتر بین مخاطبین، بسیار موثر خواهد بود. از طرفی فراموش نکنید، انتخاب نامی که مناسب کارایی پیج باشد و در ذهن نیز ماندگار باشد، کمک بزرگی به جذابیت پیج خواهد کرد.

عکس‌های حرفه‌­ای

استفاده از عکس‌های با کیفیت و داشتن بک­‌گراند مناسب، ظاهر خوبی به پیج می‌دهد. این یعنی بیننده را خسته نمی‌کند و او را به دنبال کردن ترغیب می‌کند. هر چه عکسها حرفه­ا‌ی­‌تر گرفته شوند و کمتر ویرایش شده باشند، اعتماد بیننده را بیش­تر جلب می­کنند.

2. در حوزه­‌ی فعالیت خود پیشرو باشیم

برای اینکه در رقابت با دیگر پیج‌هایی که زمینه­‌ی فعالیت‌شان با ما یکسان است، بتوانیم حرف اول را بزنیم، ابتدا باید در نظر داشته باشیم که بر موضوع اصلی پیج تمرکز کنیم، و از گذاشتن پست‌های غیر مرتبط دوری کنیم.

جذب فالوور در اینستاگرام

چرا که پراکندگی موضوعات مخاطب را به سوی پیج‌های دیگری سوق می­دهد که بر روی مبحث مورد نظرشان تمرکز کرده­‌اند.
علاوه بر آن باید خلاقانه عمل کنیم و در مواردی چون قیمت گذاری و ارائه‌­ی محصولات با کیفیت، همراه با مواردی از قبیل تنوع، خدمات پس از فروش، پشتیبانی و … طبق سلیقه‌­ی پرسونای مخاطب پیش رویم. 

برای تولید پست‌های جدید باید جدی و به روز عمل کنیم؛ تا جایی که به جای کمیت و بالا بردن تعداد پست‌ها، به کیفیت اهمیت دهیم.

وقت گذاشتن و دقت در این راه باعث میشود پستهای با کیفیت‌­تری درست کنیم. این نکته مهم به مرور زمان سبب می‌شود اعتماد بیشتری در بین مخاطبین کسب کنیم و نظر آنها را به سوی خود جلب کنیم.

3.برای شروع کار با تعداد فالوور فیک بالا شروع کنیم یا نه!

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که در حوزه جذب مخاطب مطرح می‌شود، به جذب فالوورهای فیک مربوط است. اینکه آیا این روش درست است یا خیر؟

برای ایجاد اعتماد بیشتر در بین مخاطبان، در همان ابتدای کار بهتر است قبل از اینکه به فکر این باشیم که با تعداد مخاطب زیاد شروع کرده و خود را مجبور به خرید فالوور فیک کنیم، به فکر تولید محتوای قوی باشیم. 

زیرا همانطور که داشتن فالوور کم حس خوبی به شما نخواهد داد؛ داشتن پستهای نامناسب نیز مضر و ناپسند برای فالورها خواهند بود.
پس خوب است که حتی اگر فالوور فیک اضافه شد، پست‌هایی آماده داشته باشیم که با افزایش فالوورها از آنها استفاده کنیم و فالوورهای واقعی اعتمادشان را از دست ندهند.
از این طریق جذب پستها شده و به غیرواقعی بودن عدد فالوورها شک نکنند. اما در هر صورت فالوور فیک ایده اصولی برای بالا بردن آمار پیج محسوب نمی‌شود.

4. با مخاطبین تعامل داشته باشیم

بعد از ایجاد پیج و انجام تدابیری که حس اعتماد مخاطب جلب شد، نوبت ایجاد حس صمیمیت در مخاطب است. برای ایجاد چنین حسی راهکارهای بسیاری وجود دارد. ساده­‌ترین آنها می‌­تواند تعامل با آنها باشد؛ برای این کار می­توان با نوشتن کپشنی جذاب و در آخرش با طرح یک پرسش مخاطبین را ترغیب به پاسخ کرد. 

در اینجا لازم است حتما کامنتها مطالعه و به آنها بازخورد مناسب و مودبانه داده شود. حتی مهم است که در دایرکت نیز با مخاطبین در تعامل بود.
چرا که در دسترس بودن از نظر مخاطبین نشانه­‌ی فیک نبودن شماست. با ایجاد حس صمیمیت به مخاطب حس ارزشمندی دست می­دهد و تاثیرات مثبت آن اعتماد بیشتری را به همراه خواهد داشت.

5. پیج عمومی ایجاد کنیم

در صورتی که پیج خصوصی باشد، طبیعتا فالوور کمتری جذب خواهد کرد. اگر افراد از طریق جستجو در اینستا و یا تبلیغات به صفحه­‌ی شما دسترسی پیدا کنند و آنرا عمومی نبینند، به احتمال کمتری جزء فالوورهای شما خواهند شد. در این صورت گویی درب فروشگاه شیک خود را بسته‌­اید، پس مخاطب سراغ فروشگاه در دسترس تری خواهد رفت.

6. هشتگ گذاری مناسب

یکی از راه‌هایی که باعث می‌­شود یک پیج در جستجوها و اکسپلورهای اینستاگرام اصطلاحا بالا بیاد، استفاده­‌ی درست از هشتگ گذاری در انتهای پست است. استفاده از هشتگ در اینستاگرام را علاوه بر اینکه در تعداد آنها باید دقت کرد، باید در به­ کار بردن مناسب آنها نیز دقت به خرج داد. 

از آنجایی که رقابت بر سر پستهای پرکاربرد خیلی شدید است، بهتر است در اينگونه پستها، هشتگ‌های تکراری و بیش از حد استفاده شده را کنار بگذاریم. چون در غیر این صورت پست مورد نظر ما در رقابت با پست‌هایی که شبیه هستند و قوی و پر بازدید هم هستند، بازنده خواهد شد.

به عنوان مثال اگر از #گیتار استفاده کنیم به حتم می­توان گفت پست ما در بین پستهای شبیه گم خواهد شد. ولی اگر با کمی خلاقیت کمترین تغییری ایجاد کنیم و از مثلا #گیتار-آواز و یا #گیتار-آواز-پاپ و… استفاده کنیم خیلی موثرتر خواهد شد.

برای انتخاب هشتگ مناسب می­توان در قسمت جستجوی اینستاگرام آن را جستجو کرد و هشتگی را که پست کمتری در مورد آن یافت می­شود انتخاب کرد.

7. کسب اعتماد در بین مخاطبین

برای اینکه افراد به ما اعتماد کنند و پیج ما را دنبال کنند اول باید اعتماد آنها را به خود جلب کنیم. چند راهکار برای جلب اعتماد مخاطب وجود دارد. همانطور که در بالا گفته شد در دسترس بودن، از طریق دادن پاسخ به کامنتهای مخاطبین و تعامل با آنها در دایرکت یکی از این راهکارها ست. 

راه دیگر میتواند گذاشتن پست‌هایی نظیر اعلام نظر مثبت مخاطبین و یا موفقیت‌های دیگر باشد. همچنین داشتن هایلایت­های استوری نظیر اعلام رضایت مخاطبین یا مشتریان و یا اعتماد افراد مشهور به پیج ما و… گزینه‌های بسیار موثری هستند.

8. سعی در پیوستن پیج به اکسپلور اینستاگرام

دیده شدن در اکسپلور و سرچ اینستا تاثیر زیادی در جذب فالوور بیشتر دارد. حالا سوالی که مطرح میشود اینست که چه اقداماتی باید انجام دهیم که پست ما در سرچ اینستاگرام دیده شود؟

برای این کار طبق الگوریتم‌های تقریبا ناشناخته­‌ی اینستاگرام بهتر است پست‌هایی که می‌­گذاریم دارای لایک هرچه بیشتر باشند و از آن مهمتر بهترست مخاطبین بیشتری زیر پست ما کامنت بگذارند. 

برای ترغیب مخاطبین به گذاشتن کامنت بیشتر، می­توان در انتهای کپشن سوالی مطرح کرد و یا نظر مخاطبین را خواست و یا مسابقه­‌ای طراحی کرد. 

از آنجایی که پست‌هایی که در اولین فرصت تعداد کامنتهای بیشتری داشته ­باشند، از نظر اینستاگرام پستهای بهتری هستند و راحت­تر به اکسپلور راه پیدا می ­کنند، بنابراین ایجاد انگیزه در مخاطب برای گذاشتن کامنت و یا شرکت در مسابقه اهمیت زیادی دارد.
برای این کار میتوان جوایزی به قید قرعه برای لایک، کامنت، تگ کردن دوستان و… را به کار برد.

9. داشتن تبادل پیج

برای بیشتر دیده شدن و در نهایت جذب فالوور بیشتر بهتر است هر از گاهی پیج‌هایی را که دارای مخاطبینی شبیه مخاطبین مورد نظر ما دارند پیدا کرده و در زمانهای خاصی پست یا استوری از پیج یکدیگر را به انتشار بگذارید. برای این کار باید به محتوای پیج و تعداد فالوورها دقت شود که تا حد امکان شبیه باشند. 

اگر محتوای پیج‌ها نزدیک به هم باشند، طبیعتا مخاطبین تقریبا یکسانی دارند. در نتیجه به مخاطبین مورد نظر ما شبیه‌­تر هستند و ما به هدفمان نزدیک‌تر می‌شویم.
مثلا اگر پیج ما یک پیج فروش لوازم التحریر است تبادل با پیج­‌های هنری، یا پیجهای آموزش درسی و… مناسب است نه با پیج مثلا فروش قطعات خودرو؛ زیرا تبادل با پیج غیر مرتبط با ما تاثیر چندانی نخواهد داشت. 

جذب فالوور در اینستا

در مورد تعداد فالوورها نیز می­توان گفت از آنجایی که کمتر کسی حاضر می­شود با پیجی که تعداد فالوورهای بسیار کمتری از خود دارد تبادل داشته باشد، پس عاقلانه‌­تر است که به دنبال پیجی با تعداد فالوور مشابه باشیم.

از آن گذشته قرار گرفتن در جریان پیج‌های شبیه به فعالیت خود و همینطور فعالیت در آنها مثل گذاشتن کامنت و استفاده از تبلیغ در کامنت، البته با اجازه­ ادمین پیج، می­تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

10. توافق با اینفلوئنسرها و استفاده از آنها برای تبلیغ پیج

همانطور که می­دانید اینفلوئنسرها افرادی هستند که در طی زمان برای خود مخاطبین مورد توجهی جذب کرده‌اند؛ بنابراین در بین طرفداران و دنبال­ کننده­‌های‌شان محبوبیت و تاثیرگذاری خاصی دارند. 

در نتیجه استفاده از تبلیغ پیج‌مان، توسط آنها کمک بزرگی در افزایش فالوور خواهد داشت. البته برای این کار باید مقداری هزینه پرداخت کرد. این هزینه میتواند از تقدیم کردن هدیه‌­ای از محصولات یا خدمات‌مان باشد تا پرداخت نقدی و یا حتی می‌تواند تبادل پیج باشد. 

در هر صورت توافقی است که صورت می­گیرد و احتمال بالا بردن مخاطبین ما را به همراه خواهد داشت. آنچه که خیلی مهم است اینست که اینفلوئنسر و پیجش، متناسب با پیج خودمان باشد. چرا که هدف مخاطبین خاصی هستند که به در پی آنها هستیم. 

مثلا اگر قرار است از محصولات پیج‌مان که به عنوان مثال پیج فروش ظروف آشپزیست هدیه‌­ای به اینفلوئنسری دهیم، آن اینفلوئنسر یک پیج آشپزی داشته باشد نه پیج نگهداری از گیاهان.

11. استفاده از کپشن مناسب با محتوای خوب

برای تاثیرگذاری بیشتر پستها، بهتر است برای آنها کپشنی با محتوای عالی بنویسیم تا تاثیر بهتری داشته باشد.

پستهای اینستاگرام برای داشتن محبوبیت و فالوور بیشتر نیاز به ارائه‌ی مطالب جذاب نیز دارند. البته برای نوشتن این مطالب باید دقت کنیم متناسب با هدف پست و در کل هدف پیج باشند. همینطور به نکاتی توجه کنیم که پستها محبوبیت خود را از دست ندهند.

12. به تعداد مناسب و در بهترین زمان پست بگذاریم

تعداد پست‌هایی که در روز گذاشته میشوند در ماندگاری فالوورها تاثیر به سزایی دارند. اگر به تعداد بسیار کمی پست گذاشته شود طوری که گویی پیج کاملا و یا تقریبا غیر فعال است و یا حتی برعکس زیاد بودن پستها و یا تکراری بودنشان باعث خستگی شود، هر دو مورد باعث ترک مخاطبین خواهد شد. 

از آن گذشته با داشتن اطلاع از اینکه بیشترین بازدید در چه ساعاتی از شبانه روز است و انتشار پستها در آن زمان باعث میشود در ساعتهای اولیه انتشار پست، مخاطبین کامنت گذاشته و همانطور که در بالا گفتیم این مسئله امتیازی است که باعث می­شود پیج‌مان در اکسپلور اینستا هم دیده شود.

13. پست‌ها را در قالبهای مختلف تولید کنیم

برای گذاشتن پست بهتر است از انواع قالبهای تولید محتوا استفاده کنیم، زیرا در این صورت طیف گسترده­‌تری از فالوورها را پاسخگو خواهیم بود. عکس­‌ها، فیلم­‌های کوتاه، کپشن، تصاویر گرافیکی و استوری­‌ها هر یک مخاطب خود را دارند.

چه بسا یک فیلم کوتاه پیامی را خیلی سریع­تر از چندین سطر کپشن یا چند تصویر گرافیکی منتقل کند و تعداد بازدیدها، کامنتها و لایکهای بیشتری را داشته باشد. در نتیجه شانس دیده شدنش در اکسپلور اینستا و جذب فالوور بالا می‌رود. 

14. از اینسایت یا آمار اینستاگرام غافل نباشیم

در صورتی که یک پیج بیزینسی داشته باشیم، اینستاگرام آماری از عملکرد پیج به ما می­دهد. مثلا اینکه چه تعداد از بازدیدهای یک پست توسط افرادی که فالوور ما نیستند صورت گرفته، یا چه تعداد از این افراد قبلا فالوور ما بودند. 

همچنین می‌توان بررسی کرد پست‌ها چه تعدادی بازدید داشتند ولی در نهایت پیج ما را فالو نکرده‌­اند که در این صورت اگر تعداد بالایی بودند باید در روند ایجاد پستها تغییراتی ایجاد کرد. 

حتی می‌توان دریافت چه ساعاتی از شبانه روز پستها بازدید بیشتری دارند، که بر این اساس گذاشتن پست جدید را به آن ساعات موکول کنیم. در نهایت با داشتن آمار اینکه کدام پستها بیشتر مورد پسند بوده‌­اند، تم پستها را به سمت سلیقه مخاطبان می‌توان سوق داد. 

نکات پایانی

برای عبور از مرحله­‌ی جذب فالوور و در نهایت رسیدن به هدف نگهداشتن آنها در پیج خود، در ابتدا باید پایه و اساس درستی در بنا نهادن پیج داشت. اولین مرحله داشتن هدف مشخصی از پیج است، بعد از آن به ترتیب ایجاد پیجی با تم، هایلایتهای استوری مناسب با موضوعاتی چون راه­‌های ارتباطی با ما و رضایت مراجعین و…. 

بعد از گذاشتن پست‌هایی قوی و مورد اعتماد باید از آمارهای اینستاگرام یا همان اینسایت استفاده­‌ی لازم را برد. در کنار همه­‌ی این تدابیر از تبادل پیج و اینفلوئنسرها برای تبلیغات بیشتر نباید غافل شد.
البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که جذب فالوور به تنهایی پایان راه نیست. از اینجا به بعد باید سعی در نگه داشتن فالوورها داشته باشیم. برای این کار باید با روشهای مختلفی مثل داشتن پستهای قوی و انتشار به موقع آنها، پاسخ به کامنتهای فالوورها و یا تعامل با آنها در دایرکت، با ایجاد حس صمیمیت و اعتماد آنها را به پیج جلب کرد تا ماندگار شوند و در نهایت تبدیل به مشتریانی متعصب شوند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

۱۱ روش برای افزایش تعامل اینستاگرام در سال ۲۰۲۱

آنچه در این پست میخوانید روش اول بهترین زمان پست گذاری خود را کشف کنیدروش دوم با استیکرهای استوری اینستاگرام…

بیشتر بخوانید

۲۲ تا از بهترین اپلیکیشن های ویرایش ویدیو در سال ۲۰۲۱

آنچه در این پست میخوانید ۱- چند اپلیکیشن برای ویرایش های سریعتر و راحت تراپلیکیشن هایی برای ویرایش های حرفه…

بیشتر بخوانید

۵ حقیقت درباره الگوریتم اینستاگرام

آنچه در این پست میخوانید آیا آماده اید که فرق واقعیت و دروغ را در مورد الگوریتم اینستاگرام بفهمید؟واقعیت اول:…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *