آنالیز پست و استوری با قابلیت اینسایت
اینسایت پست و استوری قابلیتی بسیار پرکاربرد برای مشاغل اینستاگرامی است. اینکه چه تعدادی از افراد پست یا استوری را دیدهاند یا اینکه در چه زمانهایی بیشترین بازدیدکنندگان را داشتهاند، نکات بسیار مهمی هستند. از این طریق میتوان هدفمند پست و استوری ساخت و قرار داد تا مخاطبان بیشتری را جذب کرد و نگه داشت. حتی با این اطلاعات، میتوانید استراتژیهای درستی را برای پیج خود رقم بزنید.
اقدامات لازم برای آنالیز پست و استوری
پیش از آنکه سراغ آنالیز پست و استوری پیج خود بروید باید به این نکته توجه کنید که قابلیت insight برای اکانتهایی که شخصی هستند فعال نیست. برای اینکه بتوانید از این قابلیت استفاده کنید تا به آنالیزی دقیق از پست و استوری یا حتی آنالیز پیج خود را داشته باشید، لازم است به تنظیمات پروفایل رفته و اکانت را به پیج بیزینسی تغییر کاربری دهید.
برای این منظور نیز لازم است حتما اکانت عمومی (public) باشد. اکانتهای شخصی نمیتوانند قابلیت بیزینسی و در پی آن قابلیت اینسایت را داشته باشند. بعد از اینکه این موارد را اعمال کردید ممکن است 24 ساعت زمان صرف شود تا بتوانید آنالیزی از پستها، استوریها و همینطور آنالیزی کامل از پیج خود داشته باشید.
در ادامه این مقاله قصد داریم به تمام مواردی که در اینسایت پست و استوری وجود دارد بپردازیم. اما برای مطالعه و آشنایی با اینسایت پیج بهتر است مقاله آنالیز کامل پیج با اینسایت اینستاگرام را نیز از دست ندهید. از این طریق تحلیلی دقیقتر بر پیج خود خواهید داشت.
● اینسایت پست برای آنالیز پست مورد نظر
برای تحلیل هر پستی که داخل پیج قرار میدهید، فقط لازم است به صفحه آن پست رفته و روی گزینه View Insight که در قسمت پایین سمت چپ عکس یا ویدئوی پست شده قرار دارد، کلیک کنید.
در قسمت بالایی صفحهای که باز میشود، به ترتیب از چپ به راست تعداد لایکها، تعداد کامنتها، تعداد اشتراک گذاریها و تعداد ذخیره شدهها را میتوانید ببینید. اما پایینتر از این قسمت گزینههای زیر را نیز خواهید داشت:
- Profile Visits: تعداد دفعاتی که پیج بعد از دیدن این پست، دیده شده است را نشان میدهد.
- Reach: این گزینه نشان دهنده تعداد دفعاتی است که پست مورد نظر بازدید شده است؛ البته تعداد دفعات بدون تکرار و کاربران غیر تکراری برای این مورد مد نظر است.
بعد از این مورد گزینه Interaction را خواهید دید که مواردی از جمله گزینههای زیر را بریتان نشان خواهد داد:
- Action taken from this post: این تعداد، به صورت کلی فعالیتهایی که روی پست توسط کاربران انجام داده شده است را نشان میدهد. مواردی از جمله تعداد کلیک برای ورود به وبسایت، دفعات بازدید صفحه اصلی پیج و… که در 7 روز گذشته اتفاق افتاده است را خواهید داشت.
- Impressions: برای اینکه تعداد دفعات ظاهر شدن پست به صورت تبلیغات در قسمتی مانند جستجوی اینستاگرام در صفحات کاربران را بدانید، لازم است این قسمت را در نظر داشته باشید. البته این آمار برای هفت روز اخیر خواهد بود.
- Profile visits: تعداد دفعات بازدید از صفحه اصلی پیج را نشان میدهد.
- Website clicks: تعداد دفعاتی را نشان میدهد که کاربران برای ورود به سایت کلیک کردهاند.
در قسمت بعدی گزینه Discovery را خواهید دید که به بررسی عملکرد کلی خواهد پرداخت که شامل گزینههای زیر میشود:
- Account reach: تعداد دفعاتی را نشان میدهد که در هفته اخیر پست به صورت غیر تکراری دیده شده است. در این قسمت درصد افرادی که غیر از فالوورهای پیج، این پست را دیدهاند نیز نشان میدهد.
- Follows: تعدادی را نشان میدهد که پس از دیدن این پست، پیج را فالو کردهاند. (این مورد میتواند علاقمندی کاربران به سبک پستها را نشان دهد)
- Reach: دفعات بازدید غیر تکراری از پست را نشان میدهد.
- Impressions: تعداد دفعاتی که کلا پست در هفت روز گذشته دیده شده است. در قسمت پایینی این گزینه نحوه دیده شدن پست را از طریق موارد زیر میتوان مشاهده کرد:
- From Explore: تعداد بازدیدهایی که از پیج در قسمت جستجو (اکسپلور) صورت گرفته است.
- From Home: تعداد بازدید پست که کاربران به طور مستقیم از قسمت Home پیج خود آنرا بازدید کردهاند.
- From Profile: تعدادی را نشان میدهد که کاربران از طریق ورود به صفحه اصلی پیج، از آن پست بازدید کردهاند.
- From Other: تعداد بازدیدهای پست که از طریق موارد دیگری مانند اشتراک گذاری در استوری یا فوروارد کردن پست به دیگران، محاسبه میشود.
گزینههای بیان شده برای بازدید آمار پست کاملا کاربردی هستند. از طریق این موارد میتوان دریافت کاربران کدام پستها را بیشتر کلیک میکنند، چه نیازهایی دارند تا طبق آنها پیج را پیش برد، علاقمندیهای آنها به چه مطالبی بیشتر است و یا حتی بیشتر از چه طریقی میتوان بازدید بیشتری برای پیج کسب کرد.
● اینسایت استوری برای آنالیز استوری مورد نظر
برای اینکه به تحلیل آمار استوریهای پیج بپردازید، باید وارد استوری مربوط شوید و در قسمت پایین سمت چپ تصویر، روی آیکونهای بازدیدکنندگان کلیک کنید. از این طریق صفحهای باز میشود که در این قسمت پیجها و افرادی که استوری را مشاهده کردهاند در یک لیست وجود دارند.
اما برای اینکه به تجزیه و تحلیل آمار استوری بپردازید لازم است سمت چپ این قسمت روی آیکونی که به شکل نمودار است کلیک کنید. در این صفحه آماری از اتفاقاتی که برای استوری توسط کاربران ایجاد شده است را خواهید دید که شامل گزینههای زیر است:
- Shares: تعداد دفعاتی که استوری را کاربران با یکدیگر به اشتراک گذاشتهاند.
- Replies: تعداد دفعاتی که به استوری مورد نظر پاسخ یا دایرکت دادهاند.
- More Profile Visits: تعداد افرادی که از این طریق وارد پروفایل پیج شدهاند.
- Website Clicks: تعداد کاربرانی که از طریق این استوری وارد وبسایت شدهاند.
- Account reach with this story: تعداد بازدید بدون تکرار را نشان میدهد.
- Impressions: تعداد کل بازدیدهایی که از این استوری شده است.
- Follows: این تعداد مشخص میکند چه تعداد پیجهایی پس از دیدن این استوری، پیج شما را فالو کردهاند.
- Navigation: تعداد فعالیتهایی که روی این استوری انجام شده است را نشان میدهد که مجموعی از موارد زیر است:
- Back: تعداد دفعاتی که کاربران بعد از دیدن این استوری به استوری قبلی برگشتهاند.
- Forward: تعداد دفعاتی که کاربران با دیدن استوری، به استوری بعدی رفتهاند و استوری را بصورت کامل مشاهده کردهاند.
- Next Story: تعداد کلیکهایی را نشان میدهد که کاربران برای دیدن استوری بعدی انجام دادهاند.
- Excited: تعداد دفعاتی است که کاربران با مشاهده استوری، از صفحه استوریها خارج شدهاند.
نکته: گزینه Excited صرفا جنبه منفی برای استوریهای پیج را نشان نمیدهد. گاهی ممکن است استوریها به پایان رسیده باشند یا کاربر برای رفتن به لینک سایت یا پیج دیگری که معرفی کردهاید خارج شده باشد.
در آخر
بسیاری از کسب و کارهایی که بر پایه اینستاگرام در حال فعالیت هستند، باید با مهمترین قابلیتهای اینستاگرام آشنا شوند. اینسایت پست و استوری از گزینههایی است که در حد به سزایی در روند پیشرفت پیج تاثیرگذار است. توصیه میشود به نکاتی که در رابطه با اینسایت پیج وجود دارد نیز توجه کنید تا اطلاعات آماری دقیقتری برای آنالیز پیج خود داشته باشید.